ویژه نامه تلنگر

نسخه الکترونیکی ویژه نامه همایش ها

ویژه نامه تلنگر

نسخه الکترونیکی ویژه نامه همایش ها

اهمیت تربیت برای فضای مجازی


کودکم بیشتر از من از رایانه و تکنولوژی آگاهی دارد...

دائما سرش با اینترنت گرم است...

اینترنت که جای بدی نیست، مطالب علمی زیادی دارد که مفید است...


شاید جملات بالا یا جملاتی از این قبیل را از والدین شنیده و یا خود به عنوان والدین گفته باشید. اما این جملات اغلب ناشی از ناآگاهی عمیق و یا نبود وقت و حوصله کافی برای تربیت فرزندان است. همان طور که کودکان برای عبور از خیابان به تربیت و آگاهی احتیاج دارند، همان طور که نوجوانان برای برخوردهای اجتماعی راهنمایی احتیاج دارند، برای استفاده از فضای مجازی نیز به تربیت، آگاهی، همراهی، راهنمایی و نظارت بر عملکرد صحیح نیاز دارند. تربیت و آموزش فضای مجازی قدری مشکل است زیرا در بیشتر موارد کودکان و نوجوانان توانایی تشخیص تفاوت­های محیط حقیقی و فضای مجازی را ندارند و همین امر وظیفه والدین و مربیان را قدری مشکل می­کند. در صورتی که فرزندان بدون محدودیت و نظارت وارد محیط­هایی که برای رده سنی آنها تدارک دیده نشده است، شوند علاوه بر بدست آوردن اطلاعاتی که برای سن آنها مناسب نیست ممکن است مورد آزار و اذیت از طریق بزرگسالان قرار گیرند که این تعرض می­تواند تنها یک عامل سرگرمی برای آنها محسوب شود.


پرسش­های مهم برای دنیای حقیقی

         آیا به فرزند خود اجازه دوستی با هر فردی را می­دهید؟

         آیا فرزند شما پس از دیدن یک صحنه خشن در فیلم رفتار عادی دارد؟

         آیا به فرزند خود اجازه هر نوع تفریحی را می­دهید؟


بیشتر والدین بایدها و نبایدهای تربیتی بسیار زیادی در دنیای حقیقی برای فرزندان خود می­گذارند که رعایت آن­ها زمینه­ساز موفقیت فرزندانشان می­شود اما گاهاً اتفاقاتی رخ می­دهد که این جملات را نیز از والدین می­شنویم:


         نمی­دانم کجای کار من اشتباه بود.

         نمی­دانم این رفتارها را از کجا یاد گرفته.

         نمی­دانم کجای کار برایش کم گذاشتم.


در بسیاری از این گونه نمی­دانم­ها ما به دنبال پاسخی در دنیای حقیقی هستیم در صورتی که دنیای مجازی و یا شبکه­های ماهواره­ای با فرهنگی متفاوت می­توانند تأثیر عمیق­تر و مؤثرتری داشته باشند. پس راهنمایی، کنترل و محافظت از فرزندان در فضای مجازی امری بسیار مهم می­باشد که باید به آن توجه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد