X
تبلیغات
رایتل
ویژه نامه تلنگر

امروز:
آدرس آی پی:
سیستم عامل:
نسخه: بیت
اندازه تصویر:
نسخه موبایل اضافه به علاقمندی ها خوراک فید

معرفی کتاب: 
طوبای کربــلا

قسمت اول     قسمت دوم    

تبلیغات
از روزیکه شنیدم دربین ماهستی، به همه سلام میکنم! السلام علیک یااباصالح المهدی یاصاحب الزمان (عج) به وبگاه تلنگر خوش آمدید                                     ::. خوشا به حال زمان که صاحبش تویی..!! .::              اگر مقصد پرواز است.. قفس ویران بهتر! پرستویی که مقصد را در کوچ می بیند از ویرانی لانه اش نمی هراسد.
تبلیغات
| نویسنده: تلنــگر
بازدید :  مرتبه

.                                               

سازمان رده‌بندی نرم افزارهای سرگرم کننده، Entertainment Software Rating Association (‌‌إسرا) سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است که محتوای رده‌بندی و سن مناسب را تعیین می‌نماید. این سازمان در سال 1386 توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که یک نهاد نیمه دولتی است، تأسیس گردید. 

در تعیین رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، اسرا 4 ویژگی را در نظر می‌گیرد:

1)       خصوصیات جسمی _ حرکتی

2)       خصوصیات ذهنی _ روانی

3)       خصوصیات عاطفی

4)       خصوصیات اجتماعی

گروه‌های سنی عبارتند از:

•     بالای 3   سال   (خردسالی)

•     بالای 7   سال   (کودکی)

•     بالای 12  سال  (ابتدای دوران نوجوانی)

•     بالای 15  سال (نیمه دوم نوجوانی)

•     بالای 18  سال (بزرگسالان، مجرد)

•     بالای 25  سال (بزرگسالان، متأهل)


توصیف محتواها


•  خشونت:  نمایش خشونت، یعنی نمایش رفتاری که برای آسیب‌رساندن به دیگری از کسی سر ‌می‌زند و دامنه آن از تخریب اموال و دارایی و آسیب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غیر جاندار و....گسترده است.

•  استفاده از تنباکو و مواد مخدر:  مشاهده مصرف تنباکو و یا مواد مخدر در بازی­ها می‌تواند تابلوی درونی ـ اجتماعی مصرف نکردن آنها را برای مخاطب شکننده کند.

•  محرک­های جنسی: تنوع‌طلبی جنسی، روابط جنسی خارج از هنجارهای اجتماعی و غیره در بازی‌ها می‌تواند منجر به آسیب­های روحی و جسمی مرتبط با نیاز جنسی مخاطب و موقعیت اجتماعی او گردد.

•  ترس: ترس، نوعی احساس درونی مبنی بر عدم امنیت و نیز بی‌اعتمادی به فضای موجود است. این احساس درونی می‌تواند در سنین مختلف منجر به آسیب­هایی نظیر استرس­های مزمن، لکنت زبان در کودکی و بیماریهای قلبی ـ تنفسی و همچنین حس بدبینی و رفتارهای محافظه کارانه در محیط اجتماعی گردد.

•  نقض ارزش­های دین: نقض ارزش­های دینی منطبق با اصول اسلامی در نظر گرفته خواهد شد.

که مؤلفه­های مهم آن عبارت است از:

1.   نقض اصول اساسی یا باورهای دینی (چگونگی نمایش بهشت و جهنم)

2. توهین به اماکن مقدس( توهین به مسجد، کلیسا)

•  نقض هنجارهای اجتماعی: استفاده از کلمات رکیک و رفتارهای ناشایستی که منجر به هنجارشکنی اجتماعی می‌شود، از آسیب­های اجتماعی است که کودکان و نوجوانان در بازی ها با آن آشنا می‌شوند.

•  ناامیدی: معیار ناامیدی در بازی ها مرتبط با احساسی است که بازیکن بر خلاف میل خود مجبور است عملی را انجام داده و یا انجام ندهد. این اتفاق باعث ایجاد نوعی عذاب وجدان و احساس گناه در او می­شود.


چشم‌انداز

خواسته اسرا یا به بیان بهتر، هدف نهایی اسرا رسیدن به نقطه‌ای است که قادر باشد بهترین سن را برای هر بازی رایانه‌ای تعیین نماید. بهترین سن یعنی سنی که در آن، بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک می‌نماید.

سازمان اسرا واقع در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درصدد است فعالیتهای خود را با 2 هدف دنبال نماید:

اولین هدف، ادامه تحقیقات و پژوهش­ها می‌باشد. استفاده از چشم‌اندازهای جدید نظیر علوم ارتباطی، علوم تربیتی و روانشناسی اجتماعی، طراحی محتوا و صحنه‌های آسیب رسان جدید، طبقه‌بندی و تفکیک آنها، صرف نظر از بهره‌گیری از دانش روز که در فاز پنجم تحقیقات اسرا طراحی و برنامه‌ریزی شد، از فعالیتهای تحقیقاتی مهم اسرا به‌شمار می‌روند. هدف بعدی، اداره سازمان اسرا و اجرای سیستم آن می‌باشد. تهیه فیلم و استخراج محتواهای بازی، تحلیل گیم پلی، تشخیص و تعیین گروه سنی مناسب برای هر بازی از جمله فعالیت­های این فاز به‌شمار می‌روند. تربیت نیروی متخصص که مسؤلیت این هدف را بر عهده داشته باشند، امری مشکل و پرهزینه است که دستیابی به آن ملزم به استفاده از کلیه ظرفیت‌ها می‌باشد.



 

تبلیغات

تبلیغات

http://acc.aftab.cc/img/savehsara_ads.png