ویژه نامه تلنگر

نسخه الکترونیکی ویژه نامه همایش ها

ویژه نامه تلنگر

نسخه الکترونیکی ویژه نامه همایش ها

آموزش قتل و جنایت در برخی بازی‌های رایانه‌ای

"احسان"، فقط ۸ سال دارد ولی خیلی بی­میل نیست که اسلحه­ای دوربین­دار می­داشت و با آن خواهر ۴ ساله­اش را هدف قرار می­داد. درست مثل بازی "کانتر" که با پسر عموهایش یکدیگر را با سلاح­های سنگین و سبک تکه تکه و حتی گاهی سر یکدیگر را با ضربه‌های سنگین قنداق اسلحه له می­کنند!

از کوچه تا پشت رایانه

روزی روزگاری بازی­های کودکان به هفت سنگ و الک دولک محدود بود. در بهترین شرایط توپ پلاستیکی وجود داشت و فوتبالِ گل کوچک، اما امروز نوع بازی­های کودکان نیز تغییر کرده است. امروزه دیگر به جای گل کوچک، فیفا ۲۰۱۲ بر قلوب بچه­ها حکم فرمایی می­کند و جای هفت سنگ را مرد عنکبوتی گرفته است!

تنها ۲۰ درصد از کل بازی­های تولید شده در جهان به بازی های خشونت آمیز و یا دارای صحنه­های مستهجن و غیر اخلاقی اختصاص دارد و ۸۰ درصد بقیه عاری از هر گونه خشونت و صرفاً به منظور به کارگیری قوه تخیل، ادراک و تصمیم گیری کاربران طراحی شده است؛ اما جدا کردن این بازی ها از یکدیگر نیاز به یک نهاد نظارتی دارد.

چه باید کرد؟

به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم بازی‌های رایانه­ای، بخشی از زندگی مدرن امروز شده است. تقریباً غیرممکن است که کودکان را از رایانه یا بازی‌های رایانه­ای دور نگه داریم. پس چه باید کرد؟

حال که نظارت­ها ضعیف است و شما نمی‌توانید بر این سیستم غلبه کنید، بهترین روش، آن است که خیلی آرام و ایمن به این گروه (کودکان و نوجوانان) بپیوندید. پدرها و مادرها می‌توانند با مطالعه مقالات و نکاتی درباره بازی­های رایانه­ای، درباره ابعاد گوناگون این بازی‌ها مطلب بیاموزند.

چند دستور العمل برای والدین:

همیشه با فرزندان خود رفتار دوستانه‌ای داشته باشید و بدانید چه بازی‌هایی می‌کنند تا او تجربه­ها و ترس‌های خود را با شما در میان بگذارد. دستورالعمل‌هایی را که در مورد هر نرم‌افزار داده شده مطالعه کنید. سایت www.esrb.com را در رایانه خود ذخیره کنید و به وسیله آن از درجه‌بندی و تحقیقات انجام شده در مورد بازی‌های رایانه­ای اطلاع حاصل کنید. با والدین دیگر همانند معلمان در ارتباط باشید. اطلاعات و آخرین بررسی‌های خود درباره کودکان و بازی‌های رایانه­ای را با یکدیگر در میان بگذارید. هر‌گونه پنهان‌کاری، پرخاشگری یا خشونت غیرقابل توجیه او را تحت نظر بگیرید.

از بازی کردن به‌ منظور افزایش علاقه فرزند خود استفاده کنید و بازی‌هایی را انتخاب کنید که نیازمند استراتژی و تصمیم‌گیری است. بازی‌های خشونت‌آمیز و آن­هایی را که تنها شامل تیر‌اندازی، تخریب یا حمله است کم کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد