ویژه نامه تلنگر

نسخه الکترونیکی ویژه نامه همایش ها

ویژه نامه تلنگر

نسخه الکترونیکی ویژه نامه همایش ها

آیا مراقب تأثیر «بن تن» بر لوح سفید وجود کودکان مان هستیم؟

 .

                                    

در سال­های اخیر در رابطه با رسوخ شخصیت­هایی همچون، باربی، هری پاتر، مرد عنکبوتی و... در میان کودکان و نوجوانان، حرف و سخن بسیار بوده است. اما در حال حاضر به نظر می­رسد شخصیت جدید کارتونی با نام بن تن، از ویژگی­های خاصی نسبت به سایر شخصیت­ها، برخوردار است. 

.... رفته­ایم عید دیدنی. صحبت­هایمان گُل انداخته که ناگاه پسرک ده ساله صاحب خانه با جیغ و داد وارد می‎شود. می‎رود روی اولین مبل خالی و دست چپش را رو به مهمانان می­گیرد و فریاد می­زند: « دستا بالا »! یکی با خنده متذکر می­شود که: هی فلانی تو که تفنگ نداری؟ پسرک رو به سوی گوینده فریاد می­زند: « من بن‎تنم از من بترس وگرنه با ساعتم منفجرت می­کنم!» عده­ای از مهمانان می­خندند. متحیرم که قضیه ساعت و انفجار و بن‎تن دیگر چیست؟ از صاحب خانه سؤال می­کنم. آهی بلند می­کشد و می­گوید: شخصیت کارتونی از دیار آمریکاست شبیه مرد عنکبوتی و سوپرمن. توضیح می­دهد که پسرش اسیر تب و مُد بن‎تن شده است. می­گوید با چه زحمتی برای پسرش اسباب بازی بن‎تن و جوراب و لباس بن‎تنی خریده است. سری به اتاق پسرش می­زنم. در آن جا جناب بن‎تن با ژست­های مختلف در قاب چند پوستر بر تن دیوار جاخوش کرده است. با سکوت رفتارش را زیر نظر دارم. فرزند یک استاد دانشگاه دل به شخصیت کارتونی و تخیلی بسته است. عصر همان روز متوجه می­شوم بحث بن‎تن در خانواده­های پسردار حسابی مطرح است.

بن تن کیست؟

بن10 یک مجموعه تلویزیونی پویانمایی ساخته کشور آمریکاست.  بن‎10 (تن) نام پسربچه­ای است که تمام قدرت او در ساعتی است که به دست دارد. این ساعت به گونه­ای عمل می­کند که بن‎تن می­تواند با هر بار فشار دادن دکمه­ای در آن به شکل یکی از موجودات فضایی و خیالی در بیاید و با نیروی شر مبارزه کند.

چرا این سریال این قدر مطرح شده است؟

کودکان ما در آپارتمان­ها فرصت و مکانی برای بازی ندارند. بن 10 می­تواند برای آنان یک قهرمان باشد به همین سادگی!! در برخی جاها در تمرین نقاشی و طراحی از چهره جناب بن‎تن به عنوان الگو استفاده می­شود. این کارتون‌ محتوای آموزنده‌ای ندارد و فقط هیجان بچه‌ها را برمی‌انگیزد. در این انیمیشن‌ها کودکان با نابودی دیگران به هیجان می‌آیند . 

آنچه مهم است اینکه شخصیت بن تن چه چیزی را به ذهن کودکان و نوجوانان القا می کند؟

حضرت علی(ع) می فرمایند:«صفحه‎ی دل کودکان، همچون زمین مستعدی است که هیچ گیاهی در آن نروییده و آماده‎ی هرنوع بذرافشانی است». 

یکی از کودکان طرفدار بن‎تن از این موضوع سخن می­گفت که، فقط بن‎تن می­تواند با آدمای بد بجنگد، چون چیزی در آسمان دارد که هر چه او بخواهد به او می­دهد. او از بزرگی آن چیز حرف می­زند و ابراز می­کند که دوست دارد از همان­ها داشته باشد. با لبخند به او پاسخ می­دهم که همه ما آدم­ها یک چیز بزرگ در آسمان و قلبمان داریم که هر چه بخواهیم به ما می­دهد. آن کودک در کمال ناباوری پاسخ داد: اگر منظورت خداست من می­گویم که قدرت بن‎تن از خدا هم بزرگتر است و از هر چیزی که در این دنیا هست، هم بزرگتر است...!!!!!!

کاری که بن‎تن انجام می­دهد شبیه به جادوگری است. با چنین داستان­هایی، پدیده­ای به نام جادو، جایگاهی ویژه را در دنیای لطیف و تخیل آمیز کودکانه، باز کرده است. پس از این مرحله اتفاق دیگری رخ می‎دهد. پدیده­ای که به نوعی توسط بازار جهانی هدایت می­شود. به این صورت که انواع اسباب بازی، وسایل کمک آموزشی، بازی­های کامپیوتری و عروسک­هایی با نام و نشان بن تن وارد جامعه ما و سپس قفسه­های کمد کودکان ما می­شوند. 

به راستی ورود چنین شخصیت­هایی به دنیای تخیل کودکان که هیچ شباهتی به زندگی عادی و دنیای واقعی ندارند، و از طرفی جایگاه خداوند را در اذهان کودکان معصوم ما، مخدوش می­کنند چه اثری بر آینده، اعتقاد و افکار کودکان ما بر جای خواهند گذاشت؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این هجوم آرام و خاموش که قشر هدفش کودکان­اند کلید واژه "شخصیت­های آواتاری" را در  اینترنت جستجو کنید

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:29 ب.ظ

سلام، من زیاد با تلویزیون سروکار ندارم اما با بچه ها زیاد.
مدتی بود همین جناب بن تن توجه منو به خودش جلب کرد که چرا بچه ها با این شور و احساس از اون یاد می کنند و اسمش همه جا در همه جای مربوط به کودکان دیده می شه. تا رسیدم به این مطلب تون، بیچاره کودکانمان و بدا به حالمان اندر حکایت شعر سهراب که باید یکبار برای خودمان بخوانیم که : غم این خفته چند خواب در چشم ترم می شکند!!!!. تحلیل زیبا و عالی بود....خدا قوت

محسن جان سلام
بله دقیقاً حق با شماست...
ما در تیم سعی بر این داریم تا بر مسائل روز بحث و پژوهش داشته باشیم. متأسفانه بسیاری از پدر و مادرها از کنار این مسئله به سادگی عبور می کنند..
ممنون که به ما سر زدی
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد